THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Do smíchovského sklepení, jinými slovy music klubu Futurum, jsem toho večera odcházel splnit hned dva základní cíle. První byl poměrně snadný, a sice poněkolikáté si zopakovat první odstavec předmluvy old school death metalového slabikáře za asistence GRAVE, tím druhým byla alespoň kosmetická korekce poměrně rozpačitých dojmů z předchozích živých vystoupení NILE a BELPHEGOR. Jak už to tak v podobných případech bývá, jeden cíl se podařilo splnit na potřebných 100%, druhý nikoliv.
Svátek smrtícího kovu odstartovali statičtí AMON DIN ze Srbska, kteří odprezentovali valivý death metal ze staré školy mírně říznutý občasnými thrashovými výpady. Na svých myspace stránkách mají sice uvedeny inspirační zdroje typu MORBID ANGEL, nicméně k dosažení alespoň revivalového statutu nesmrtelné US legendy jim ještě pořádný kus chybí. Poslední položka setlistu však svojí rozmanitostí poněkud ospalý dojem z performance AMON DIN trochu vylepšila.
Po menší přestávce opanoval pódium autoritativní předák Helmuth a trojice jeho poddaných z BELPHEGOR. Rakouskou black/death metalovou stálici si čas od času velmi rád dopřeji z řadových desek, leč po koncertním setu pravidelně odcházím zklamán, a ani úterý druhého září bohužel nebylo výjimkou. Atmosféra ze studiových nahrávek tatam, zvuk jedna ohromná ostnatá koule valící se napříč klubem, po melodické stránce kapely ani památky. Jistě, agresivní pojetí prospělo skladbám typu „Lucifer Incestus“, nicméně třeba moji favorizovanou „Swarm Of Rats“ z páté řadovky „Goatreich - Fleshcult“ doslova a do písmene zabilo. BELPHEGOR mě nepřesvědčili ani tentokrát, nezbývá než věřit, že při příštím setkání bude o mnoho lépe.
To už však přichází vyzáblý pán v dresu DISMEMBER a zve nás všechny na společnou cestu proti proudu času až na úsvit devadesátých let minulého století. „Into The Grave“ (obvyklá zavírací skladba tentokrát překvapivě zahraná hned jako druhá v pořadí), „You´ll Never See…“, „Turning Black“, „Deformed“, „Soulless“… krásné vzpomínání, při kterém musel běhat mráz po zádech všem oddaným příznivcům ryzího stockholmského soundu. Poslech dvacet let staré klasiky GRAVE ve mně dnes navozuje stejné pocity, jaké zažívám při projekcích letitých černobílých filmů nebo při procházení zažloutlého obsahu dávno zapomenutých fotoalb. Ať už jsem severskou legendu viděl v předprogramech EXODUS, CRYPTOPSY či IMMOLATION, vždy jsem si odnesl velmi hluboký, zvláštní nostalgií protkaný zážitek. Ve skvělé formě pějící Ola Lindgren (ostatně jak jinak, nepamatuji si, že by majitel učebnicově seštelovaných hlasivek někdy selhal) a trojice jeho společníků zavítala i do tracklistu nového alba „Dominion VIII“, přičemž předvedla třeba rychlovku „Fallen (Angel Son)“ nebo „Bloodpath“. GRAVE vystřihli vysoce intenzivní a energií nabitý set, většinu skladeb zahráli mnohem rychleji než z řadových desek, zejména pak prvohorní vykopávka „Deformed“ vyzněla opravdu drtivě. Osobní vrchol večera a velké díky do Stockholmu.
Spolu s NILE do Futura opět nemilosrdně vtrhává ona zvuková koule a kromě „egyptské“ atmosféry bohužel pohřbívá i celou Kolliasovu artilerii. Vyzkoušel jsem snad všechna dostupná místa v klubu, pobytem na obou stranách pódia počínaje a postojem u zvukaře konče, leč zcela bez úspěchu. Před útočícími decibely (zvuková intenzita byla skutečně na hranici únosnosti) se nakonec uchyluji do předsálí, kde trpělivě vyslechnu „Sarcophagus“, „Black Seeds Of Vengeance“, „Papyrus Containing The Spell To Preserve Its Possessor Against Attacks From He Who Is In The Water”, „The Essential Salts”, „Unas Slayer Of The Gods”, „Ithyphallic” nebo „Lashed To The Slave Stick”. Obecenstvo je však unavené, nepomáhá ani neustálé Toler -Wadeovo hecování a tak NILE dohrávají svůj set spíše jen tak z povinnosti. Díky přepálenému zvuku bohužel neodcházím bohatší o nevšední USBDM zážitek, ba právě naopak, co nejrychleji unikám před decibelovým terorem zpět do relativního klidu smíchovských uliček.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.